Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Kino letnie w Królikarni

WIECZORY KUGLARZY



Cykl plenerowych pokazów filmowych, towarzyszących wystawie CYRK

 

W lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 21.30 zapraszamy do Parku Rzeźby w Królikarni na bezpłatne pokazy filmowe.

 

Partnerzy cyklu: Goethe-InstitutCzeskie Centrum
Współpraca: Filmowa Stolica

 

Program filmowy towarzyszący wystawie „CYRK” to przede wszystkim doświadczenie „seansu pod chmurką”, w wyjątkowej przestrzeni parku wokół pałacu w Królikarni, a także okazja do poszerzania wątków i tematów poruszanych na wystawie.  

Cyrk i kino mają ze sobą wiele wspólnego: łączy je kulturowa historia obwoźnych pokazów oraz oglądanie atrakcji – ludzi i zwierząt w sytuacjach, które nie są dla nich normalnymi. Nic dziwnego, że motyw cyrku bardzo często gościł w filmach, służąc ich twórcom jako metafora samego medium. 

 

Tak jest w wypadku „Wieczoru kuglarzy” w reżyserii Ingmara Bergmana, w którym cyrk jest miejscem życiowych i egzystencjalnych dramatów bohaterów, a tytułowym kuglarzem jest sam reżyser. W historii kina możemy wyróżnić nawet cały nurt filmów cyrkowych – jednym z jego wczesnych reprezentantów jest „Ten, którego biją po twarzy” w reżyserii Victora Sjöströma – arcydzieło filmu niemego, które wprowadza do kina motyw „smutnego klauna”.  

Cyrk jest także soczewką, w której skupiają się społeczne i polityczne problemy. Niekiedy są one zaprezentowane w lekkiej, komediowej formie, jak w czechosłowackim filmie „Gdy przychodzi kot” albo w postaci awangardowego formalnie i zaangażowanego politycznie obrazu, jak film Alexandra Klugego „Artyści pod kopułą cyrku: bezradni”, w którym reżyser analizuje wydarzenia 1968 roku, jak i historię kina niemieckiego.  
 

Harmonogram projekcji

  • 16 lipca / godz. 21:30 / wstęp wolny

Artyści pod kopułą cyrku: bezradni [Die Artisten in der Zirkuskuppel: ratlos], reż. Alexander Kluge, Niemcy 1968, 103'

Film opowiada o paraboli sztuki i polityki oraz ich wzajemnych związkach, sytuacji artystów i publiczności. Za pomocą metafory i motywu cyrku Kluge rozprawia się z historią X Muzy w Niemczech. Film nagrodzony Złotym Lwem w Wenecji w 1968 roku.

Przed projekcją prelekcja filmoznawcy dra Miłosza Stelmacha. 

 

  • 23 lipca / godz. 21:30 / wstęp wolny

Gdy przychodzi kot [Až přijde kocour], reż. Vojtěch Jasný, Czechosłowacja 1963, 114'

Do małego miasteczka przyjeżdża cyrk. Diana, asystentka sztukmistrza, jest opiekunką Mourka, kota o czarodziejskich właściwościach, który w trakcie widowiska efektownie prezentuje się w ciemnych okularach. Po przedstawieniu dziewczyna zdejmuje swemu pupilowi okulary i wtedy zaczynają się dziać rzeczy nieprawdopodobne. Na widok zielonych oczu kota mieszkańcy miasteczka zaczynają postrzegać siebie w kolorach właściwych dla swojego charakteru: zakochani stają się czerwoni, niewierni – żółci, notoryczni kłamcy – fioletowi, a złodzieje i bandyci – szarzy. Ta nowa sytuacja, w której każdy o każdym wie niemal wszystko, jednoczy mieszkańców miasteczka, którzy jak najszybciej chcą się pozbyć ogromnie niewygodnego dla nich kota. Całkowicie inne zdanie na jego temat mają dzieci, dla których Mourek z miejsca stał się największym ulubieńcem. Gdy dyrektor miejscowej szkoły zaczyna więzić zwierzę, dzieci natychmiast podejmują akcję jego uwolnienia.

Przed projekcją prelekcja. 
 

  • 30 lipca / godz. 21:30 / wstęp wolny

Notatki z cyrku [Notes on the Circus], reż. Jonas Mekas, kraj, 1966, 12'

Kolory, ruch i wspomnienia z cyrku. Nakręcony w 1966 roku wideo notatnik Jonasa Mekasa – legendy amerykańskiej awangardy filmowej.)

Ten, którego biją po twarzy [He Who Gets Slapped], reż. Victor Sjöström, USA 1924, 72'

Klasyka niemego kina, zarazem pierwszy cyrkowy dramat. W przeddzień wielkiego sukcesu naukowiec Paul Beaumont traci zarówno swój wynalazek, nad którym ciężko pracował przez wiele lat, jak i ukochaną żonę Marie. Bohater postanawia porzucić dotychczasowe życie i rozpoczyna karierę cyrkowego klowna o tajemniczym imieniu „Ten, którego biją po twarzy”. Jednak przeszłość nie pozwala Paulowi o sobie zapomnieć, a w jego życie ponownie wkraczają ludzie, którzy wcześniej go zdradzili.

Przed projekcją prelekcja filmoznawcy Kamila Kalbarczyka 

 

  • 6 sierpnia / godz. 21:30 / wstęp wolny

Wieczór kuglarzy [Gycklarnas afton], reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1953, 93'

Osią akcji są dzieje wędrownej trupy cyrkowców napotykającej różnorakie kłopoty. Właściciel cyrku, który przed laty zostawił żonę i dzieci, wraca w rodzinne strony, by odzyskać serce ukochanej. Mimo dramatycznych przejść i upokorzeń doznawanych przez parę głównych bohaterów wozy cyrkowe podążają wciąż dalej. Ta bardzo prosta i bezpretensjonalna historia nabiera pod ręką Bergmana wymiaru głębokiej i wieloznacznej metafory, określającej kondycję ludzkiego losu, jego zdeterminowania i rozlicznych uwikłań.

Przed projekcją prelekcja.