Publikacja "Skontrum w Muzeum Rzeźby"
Zorganizowana w 2011 roku wystawa „Skontrum” była subwersywnym sposobem zmierzenia się z historią i charakterem przepastnych zbiorów rzeźby Muzeum Narodowego w Warszawie. Stłoczone ciasno w przestrzeniach Królikarni dzieła uniemożliwiały bezpośrednie doświadczanie poszczególnych obiektów, potęgując zwielokrotnione widzenie często kolidujących ze sobą form i kierunków estetycznych. Pozorne rozproszenie, nieuwaga oraz chaos podkreślające masywność gromadzonej kolekcji rzeźby, stały się przyczynkiem do rewizji modelu tradycyjnej instytucji sztuki jaką jest muzeum. Zaprezentowany wówczas gąszcz figur stworzył rzeźbiarską metainstalację, która zmuszała odbiorców do własnych poszukiwań i interpretacji poprzez tropienie zbieżności i analogii budowanych na kontrastach dopełnień. Tak sprofilowany zabieg kuratorski wzbogacał i różnicował obraz instytucjonalnej kolekcji rzeźby.
Publikacja „Skontrum w Muzeum rzeźby” jest pokłosiem tego ponad rocznego projektu badawczo wystawienniczego, do którego zaproszono widzów, krytyków sztuki i współczesnych artystów. Zawarte w książce teksty problematyzują model budowania instytucjonalnej kolekcji sztuki. Mają one zróżnicowany charakter – od żywej dyskusji przez zapis refleksji po analizy naukowe. Znajdziemy w niej między innymi tekst o sztuce jako dobru wspólnym, esej krytyczny odnoszący się do interwencji artystycznej „Zikr” Piotra Wysockiego omawiający sztukę jako dokumentację i katalizator zmiany społecznej oraz teksty badawcze opisujące zbiory dzieł z kolekcji Muzeum Rzeźby. Publikacja jest również bogato ilustrowana fotografiami autorstwa Bartosza Górki.
Zakup publikacji możliwy za pośrednictwem Serinissimy.