Promocja katalogu wystawy MIKROHISTORIE
Królikarnia
Promocja katalogu wystawy „Mikrohistorie” rozpocznie się krótkim oprowadzaniem kuratorskim po ekspozycji. Tomasz Jeziorowski, Izabela Mościcka i Magdalena Nowak, opowiedzą historie trzech dzieł: Smutek Chopina Czesława Lewandowskiego, Łobuzy Wacława Piotrowskiego i Mój pamiętnik Ludomira Sleńdzińskiego. Nie tylko tym trzem, ale każdemu obrazowi w przestrzeni wystawy, towarzyszą anegdoty. Kuratorzy spisali je w książce opisując ciekawostki konserwatorskie, „biografie” obrazów oraz opisy tego, jak losy autorów splatały się z historią sztuki i kraju. Wystawa „Mikrohistorie” proponuje alternatywny sposób patrzenia na Zbiory Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Jest to próba zwrócenia uwagi na nieznane historie obrazów – opowieści, które składają się na nieoczywisty, pełen fantazji i niedopowiedzeń świat dzieł zgromadzonych w magazynach wielkich instytucji. Wystawa opowiada również o pracy badaczy sztuki: o patrzeniu na to, co znajduje się po drugiej stronie obrazu – patrzeniu inaczej…
Opowiedzą o tym autorzy tekstów do katalogu i profesor Waldemar Baraniewski. Gościć będziemy artystę, który namalował jeden z obrazów: Dziewczynka przy gablotce – Andrzeja Bieńkowskiego oraz rodziny innych twórców: Czesława Lewandowskiego, Hilarego Krzysztofiaka i Stanisława Charzyńskiego.
Moderatorką spotkania będzie Agnieszka Tarasiuk, kuratorka Królikarni.
Waldemar Baraniewski
Profesor na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną ASP. Głównym przedmiotem jego badań jest historia sztuki XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień sztuk przestrzennych (architektury i rzeźby) oraz problematyki funkcjonowania sztuki w kręgu systemów totalitarnych. Zajmuje się również problematyką krytyki artystycznej i historią polsko-niemieckich kontaktów artystycznych. Członek Polskiej Sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.
Andrzej Bieńkowski
Malarz, etnograf, pisarz. Od 1980 roku pracuje na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP, jako wykładowca, od 1995 jest profesorem, prowadzi pracownię malarstwa i rysunku. Brał udział w kilkuset wystawach; jego prace są w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych, w Polsce i za granicą. W 1980 roku rozpoczyna badania etnograficzne – projekt Muzyka Odnaleziona. Interesuje go wieś, ale przede wszystkim muzyka, losy i kondycja muzykantów – wiejskich artystów. Poszukuje instrumentów, odnawia je, rekonstruuje dawne kapele wiejskie. Autor książek Ostatni wiejscy muzykanci, Sprzedana Muzyka ,1000 kilometrów muzyki Warszawa Kijów oraz 12. książek z płytami z cyklu Muzyka Odnaleziona. Prezentował swoje nagrania w radiu i telewizji w audycjach p.t. Muzyka Odnaleziona. Autor wielu filmów wideo np. Muzyka Żydowska, Ukraina, Gace Muzykanci. Współpracuje z Januszem Prusinowskim przy realizacji projektu Mazurki Reaktywacja.
Tomasz Jeziorowski
Historyk sztuki. Kierownik Magazynu Malarstwa po 1914 roku Muzeum Narodowego w Warszawie. Współpracował w przygotowaniu wielu wystaw oraz galerii stałych m.in.: Wyprawy w Dwudziestolecie (2008), Galerii Sztuki XX wieku (2007-2010) oraz Galerii Sztuki XX i XXI wieku (2013). Kurator wystawy Mikrohistorie (2013). Od 2008 wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Członek Rady Fundacji Gessel dla Muzeum Narodowego w Warszawie. Od 2012 członek ICOM-u.
Izabela Mościcka
Historyczka sztuki, asystentka w Zbiorach Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Współkuratorka wystaw: Sztuka z Estonii, Oswajanie modernizmu. Prowokacje i konfrontacje (2011), Mikrohistorie (2013). Współpraca przy wystawach Ewa Partum Samoidentyfikacja (2006), Galeria Sztuki XX. Odsłony kolekcji 1945 – 1955 (2007) Wyprawa w dwudziestolecie (2008) Punkty odniesienia. Kolekcja Fundacji Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie (2008), Zofia Stryjeńska 1891-1976 (2009), Wilno Michała Rouby (2013). Członek międzynarodowego stowarzyszenia muzealników ICOM. Doktorantka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.
Magdalena Nowak
Historyczka sztuki, kuratorka, asystentka w Zbiorach Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie, odpowiedzialna za Kolekcję Nowych Mediów MNW. Doktorantka w Szkole Nauk Społecznych PAN. Kuratorka wystawy „Nie śpimy!” i pleneru „Impreza dobra i ryzykowna” w BWA Zielona Góra, współpracowała m.in. z Zofią Kulik w Archiwum KwieKulik, z Muzeum Łazienki Królewskie, Fundacją Archeologia Fotografii. Autorka artykułów naukowych w publikacjach polskich i zagranicznych.