Komentatorki - wernisaż
PIĄTEK, 3 PAŹDZIERNIKA
18.00: Oficjalne otwarcie. Mowa powitalna oraz prezentacja programu filmowego, Liza Babenko. Po Majdanie: między Rosją a Ukrainą. Kurator: Liza Babenko, Kijów.
Po Majdanie: między Rosją a Ukrainą to unikatowy zbiór ostrych filmów politycznych zrealizowanych przez reżyserów ukraińskich i rosyjskich. Wszystkie filmy zostały nakręcone w ciągu ostatnich kilku lat lub nawet miesięcy i koncepcyjnie spięte są wspólną polityczną postawą filmowców, skierowaną przeciwko obecnej wojnie domowej na Ukrainie, jak również przeciw kolonialnej agresji Rosji na postmajdanową Ukrainę.
Program zawiera krótko oraz pełnometrażowe dokumentalne filmy wideo zrealizowane przez młodych reżyserów, jak również firmowane znanymi nazwiskami fabularne prace pełnometrażowe wyróżnione na międzynarodowych festiwalach filmowych . Filmy młodych ukraińskich twórców dokumentalnych traktują o protestującej rzeczywistości kijowskiego Majdanu, w tym samym czasie odsłaniając niejednoznaczną realność tej rewolucji, pełnej lokalnego nacjonalizmu i skrajnie prawicowego radykalizmu (Katherina Gornostay), które następnie przyczyniły się do późniejszej separacji Krymu i konfliktu zbrojnego z Rosją (Vlad Kazakov). Filmy wideo innych ukraińskich reżyserów tzw. nowej fali (Piotr Armyanovsky, Nadezhda Parfan i Maria Stoyanova) odnoszą się do ukraińskiej rzeczywistości społeczno-politycznej przed Majdanem, co może okazać się ciekawym tematem do analizy w aspekcie obecnej postrewolucyjnej sytuacji tego kraju. Filmy wideo rosyjskiej autorki Marii Godowannej, uczennicy znanego amerykańskiego reżysera-awangardysty Jonasa Mekasa, językiem parodii krytykują rosyjski rząd i jego imperialną agresję. Pełnometrażowe filmy Anatolija Gentelewa, Sergeja Łoźnicy, wywodzącej się z moskiewskiego kręgu konceptualizmu Swetłany Baskowej, jak też mający swoją polską premierę przełomowy film Askolda Kurowa pt. Dzieci 404 nabierają kontekstu w zderzeniu z wewnętrzną rosyjską rzeczywistością, odzwierciedlając milicyjne rosyjskie państwo i jego feudalną politykę.
19.00: Performance Alevtiny Kakhidze. Ukraińska rzeczywistość: kurs przystosowawczy (EN/PL).
Ukraińska rzeczywistość: kurs przystosowawczyto artystyczny performance, praktyka gry służąca uświadomieniu rzeczywistości politycznej. Artystka zaprezentuje trzy prace: W przeddzień Bożego Narodzenia (świerk, teksty na papierze), Przyjęcie (różnokolorowe koraliki) i Wariacje (obiekty rysunkowe). Ćwiczenia do Ukraińskiej Rzeczywistości... zostały wymyślone i przetestowane w lutowe wieczory we wsi Muzyczi oraz w Kijowie (Ukraina).
19.30: Koncert kolektywu Avtomat
PLEŚNI - Pleśni to nowy projekt i nadchodzący album toruńskiego wokalisty, kompozytora i producenta, Kajetana Łukomskiego, grającego pod pseudonimem Avtomat. Do współpracy przy najnowszym albumie zaprosił wokalistki śpiewające białym głosem. Pleśni łączą ukraińskie, białoruskie, syberyjskie i gruzińskie pieśni wielogłosowe z nowoczesnymi, basowymi podkładami elektronicznymi, które wprowadzają te, często zapomniane, ludowe kompozycje w obszar zainteresowań młodych ludzi. Jest to inicjatywa, która przypomina człowiekowi, skąd się wywodzi – nie z geometrii, symetrii i matematyki, a z pleśni, prehistorycznej zupy, chaosu i biologicznej gęstwiny. Dzięki niej bardziej możliwe wydaje się połączenie dzisiejszego technologicznego życia rodem z miastosfery z bardzo pierwotnymi środkami wyrazu. Koncerty projektu Pleśni składają się zarówno ze śpiewów a capella jak i rytmów 2-stepowych, post-dubstepowych, brzmień future garage i afrobeat.