Oprowadzania kuratorskie po wystawie „Alina Ślesińska. Szkice przestrzeni”
godz. 12.00
Po ekspozycji „Alina Ślesińska. Szkice przestrzeni” oprowadzi kuratorka wystawy - Alicja Gzowska.
Prezentowany w Muzeum Rzeźby w Królikarni wycinek twórczości Aliny Ślesińskiej związany z projektowaniem i kształtowaniem przestrzeni fascynuje nas na wielu płaszczyznach. Zestawienie modeli rzeźbiarskich i rysunków artystki pochodzących z okresu 1960–1989 rzuca nowe światło na jej sposób pracy z przestrzenią. Udowadnia, że jej dziedzictwo obejmuje znacznie więcej niż obiegowe „osiem gipsów”, a kreatywne zaangażowanie w tym obszarze nie wygasło wraz z przeminięciem sławy artystki. Ślesińska, uczennica Xawerego Dunikowskiego, przekraczała granice pomiędzy rzeźbą a architekturą. Robiła to w sposób wizjonerski i budzący często wiele kontrowersji.
bezpłatne wejściówki dostępne wyłącznie on-line od 24 września
Termin: niedziela, 29 września, godz. 12.00
Czas trwania: ok. 80 minut
Miejsce zbiórki: Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział MNW, ul. Puławska 113a / zbiórka w holu Pałacu
Dla kogo: dorośli, młodzież
Zasady udziału: bezpłatne wejściówki dostępne on-line od wtorku poprzedzającego wydarzenie / liczba miejsc ograniczona
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami o dostępności architektonicznej Muzeum Rzeźby.
Alicja Gzowska - Adiunkt w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Warszawie. Studiowała i wykładała w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej badania koncentrują się na związkach rzeźby i architektury w drugiej połowie XX wieku w Polsce. Interesuje się również inżynierią budowlaną i architekturą współczesną. Kuratorka wystawy i autorka katalogu „Figury retoryczne. Warszawska rzeźba architektoniczna” (Warszawa, 2015). Współinicjatorka projektu „Pomniki Europy Środkowo-Wschodniej 1918- 2018” (2017-2019). Od 2021 współpracuje badawczo, merytorycznie i kuratorsko przy projekcie „Polskie rzeźbiarki XIX i XX wieku”.
___
Jan Kosidowski, fotografia z serii „Sesja w pracowni Aliny Ślesińskiej”, ok. 1958, Muzeum Narodowe w Warszawie.