FINISAŻ WYSTAWY URSZULI BROLL / „Chodźmy na drugi brzeg”
od godz. 12.00
Fundacja Katarzyny Kozyry i Królikarnia zapraszają w ostatnią niedzielę września na finisaż wystawy Urszula Broll. Atman znaczy Oddech. W ramach wydarzeń towarzyszących odbędą się ostatnie oprowadzania po ekspozycji, a także prelekcje i panel dyskusyjny. Ich celem będzie próba podsumowania wątków podejmowanych przez artystkę w jej twórczości, jak i krytycznego spojrzenia na dziedzictwo katowickiego undergroundu. Podjęta zostanie także refleksja na temat roli i miejsca kobiet w historii sztuki na przykładzie konkretnych artystek.
W ostatni weekend trwania wystawy będzie prezentowany również film Aleki Polis Urszula Broll, Przesieka, 29.08.2014. W filmie występują: Małgorzata Czyńska, Janina Hobgarska, Katarzyna Rotkiewicz-Szumska.
PROGRAM
godz. 12.00 / godz. 13.00 – Oprowadzania po wystawie Urszula Broll. Atman znaczy Oddech
Agnieszka Tarasiuk, Romuald Demidenko
(limit miejsc, obowiązuje rejestracja w dniu wydarzenia)
godz. 14.00 – Urszula Broll i katowicki underground. Współczesne spojrzenie
Prelegentki-ci: Justyna Balisz-Schmelz, Jakub Gawkowski, Aleka Polis, Henryk Waniek
godz. 15.00 – Urszula Broll: Artystka współczesna
Panel dyskusyjny z udziałem prelegentów oraz Henryka Wańka, moderacja – Janina Hobgarska
Co to znaczy być artystką współczesną? Czy w dzisiejszych czasach twórczość Urszuli Broll zyskuje na aktualności? Jak można ją odbierać w kontekście obecnych obszarów eksploracji sztuki? Dlaczego działania artystów niezależnych, działających poza głównymi nurtami sztuki, odkrywanych na nowo, mogą stanowić inspirację dla kolejnego pokolenia?
Panel dyskusyjny z udziałem prelegentów oraz Henryka Wańka, moderacja – Janina Hobgarska
godz. 16.30 – Być artystką: Kobiety konstruujące narracje i podlegające konstrukcji
Rozmowa na temat pozycji kobiet w historii sztuki z udziałem Katarzyny Kozyry, Dominiki Olszowy, Magdy Lipskiej oraz Miry Marcinów, Agnieszki Tarasiuk.
Program dyskursywny odbędzie się w Sali Edukacyjnej Królikarni, wstęp wolny.
Ze względu na możliwe utrudnienia związane z ograniczeniem liczby uczestników prosimy o wyrozumiałość
PRELEGENCI
Justyna Balisz-Schmelz – historyczka i krytyczka sztuki, wykładowczyni Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jakub Gawkowski – publicysta, krytyk sztuki, współpracuje z Magazynem Szum i Krytyką Polityczną.
Aleka Polis – performerka, działaczka społeczna i aktywistka, artystka radykalna, feministka.
Stanisław Ruksza – historyk sztuki, kurator, dyrektor TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie.
Henryk Waniek – malarz, pisarz, krytyk artystyczny i literacki, badacz i popularyzator tradycji Śląska, członek grupy Oneiron.
Janina Hobgarska – fotografka, kuratorka sztuki, propagatorka twórczości Urszuli Broll.
Katarzyna Kozyra – fotografka, performerka, twórczyni filmów, instalacji wideo oraz akcji artystycznych; autorka m.in. Piramidy zwierząt oraz Olimpii.
Dominika Olszowy – artystka działająca na styku sztuk wizualnych, teatru i performansu, jest założycielką galerii Sandra poświęconej sztuce tworzonej przez kobiety.
Magda Lipska – kuratorka sztuki, współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Mira Marcinów – filozofka, pisarka, doktora nauk humanistycznych z zakresu psychologii.
Agnieszka Tarasiuk – kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Oddział MNW, artystka, działaczka społeczna, absolwentka warszawskiej ASP.
Fundacja Katarzyny Kozyry wspiera aktywność kobiet w obszarze kultury i sztuki. Jeden z jej nowych długoterminowych projektów dotyczy pracy na rzecz zwiększenia obecności i dostrzegania aktywności kobiet na scenie artystycznej. Pierwszym zadaniem w ramach projektu, realizowanego przez Fundację przy wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Sztuki wizualne 2019”, było przeprowadzenie prac związanych z całościowym opracowaniem i prezentacją publiczności dorobku artystycznego Urszuli Broll.
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego Królikarnia, oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, ma największą w kraju kolekcją rzeźby od czasów nowożytnych po współczesność. Pałac otacza Park Rzeźby, tworzony w obecnym kształcie od 2001 roku, kiedy kolekcja rzeźby została wyodrębniona ze zbiorów MNW i przewieziona z gmachu głównego do mokotowskiego pałacu. Muzeum Rzeźby poprzez działania, przede wszystkim wystawy i towarzyszący im program publiczny, odwołuje się do historii, zarówno samej Królikarni i tworzonego w niej od 1965 roku muzeum, a także do rozumienia pojęcia rzeźby w szerszym ujęciu: nie tylko tradycji, ale również sztuki publicznej, zgodnie z koncepcją rzeźby społecznej Josepha Beuysa.