Kino letnie w Królikarni – Wieczór kuglarzy
godz. 21.00
Wieczór kuglarzy [Gycklarnas afton], reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1953, 93'
Zapraszamy do Parku Rzeźby w Królikarni na bezpłatne pokazy filmowe w ramach wystawy CYRK.
Partnerzy cyklu: Goethe-Institut, Czeskie Centrum
Współpraca: Filmowa Stolica
Program filmowy towarzyszący wystawie „CYRK” to przede wszystkim doświadczenie „seansu pod chmurką”, w wyjątkowej przestrzeni parku wokół pałacu w Królikarni, a także okazja do poszerzania wątków i tematów poruszanych na wystawie.
Cyrk i kino mają ze sobą wiele wspólnego: łączy je kulturowa historia obwoźnych pokazów oraz oglądanie atrakcji – ludzi i zwierząt w sytuacjach, które nie są dla nich normalnymi. Nic dziwnego, że motyw cyrku bardzo często gościł w filmach, służąc ich twórcom jako metafora samego medium.
Tak jest w wypadku „Wieczoru kuglarzy” w reżyserii Ingmara Bergmana, w którym cyrk jest miejscem życiowych i egzystencjalnych dramatów bohaterów, a tytułowym kuglarzem jest sam reżyser. W historii kina możemy wyróżnić nawet cały nurt filmów cyrkowych – jednym z jego wczesnych reprezentantów jest „Ten, którego biją po twarzy” w reżyserii Victora Sjöströma – arcydzieło filmu niemego, które wprowadza do kina motyw „smutnego klauna”.
Cyrk jest także soczewką, w której skupiają się społeczne i polityczne problemy. Niekiedy są one zaprezentowane w lekkiej, komediowej formie, jak w czechosłowackim filmie „Gdy przychodzi kot” albo w postaci awangardowego formalnie i zaangażowanego politycznie obrazu, jak film Alexandra Klugego „Artyści pod kopułą cyrku: bezradni”, w którym reżyser analizuje wydarzenia 1968 roku, jak i historię kina niemieckiego.
6 sierpnia / godz. 21:00 / wstęp wolny
Wieczór kuglarzy [Gycklarnas afton], reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1953, 93'
Osią akcji są dzieje wędrownej trupy cyrkowców napotykającej różnorakie kłopoty. Właściciel cyrku, który przed laty zostawił żonę i dzieci, wraca w rodzinne strony, by odzyskać serce ukochanej. Mimo dramatycznych przejść i upokorzeń doznawanych przez parę głównych bohaterów wozy cyrkowe podążają wciąż dalej. Ta bardzo prosta i bezpretensjonalna historia nabiera pod ręką Bergmana wymiaru głębokiej i wieloznacznej metafory, określającej kondycję ludzkiego losu, jego zdeterminowania i rozlicznych uwikłań.
Przed projekcją prelekcja.