Kino letnie w Królikarni – Gdy przychodzi kot
Wieczory kuglarzy – kino letnie w Królikarni, towarzyszące wystawie „CYRK”
W lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 21.30 zapraszamy do Parku Rzeźby w Królikarni na bezpłatne pokazy filmowe w ramach wystawy CYRK.
Partnerzy cyklu: Goethe-Institut, Czeskie Centrum
Współpraca: Filmowa Stolica
Program filmowy towarzyszący wystawie „CYRK” to przede wszystkim doświadczenie „seansu pod chmurką”, w wyjątkowej przestrzeni parku wokół pałacu w Królikarni, a także okazja do poszerzania wątków i tematów poruszanych na wystawie.
Cyrk i kino mają ze sobą wiele wspólnego: łączy je kulturowa historia obwoźnych pokazów oraz oglądanie atrakcji – ludzi i zwierząt w sytuacjach, które nie są dla nich normalnymi. Nic dziwnego, że motyw cyrku bardzo często gościł w filmach, służąc ich twórcom jako metafora samego medium.
Tak jest w wypadku „Wieczoru kuglarzy” w reżyserii Ingmara Bergmana, w którym cyrk jest miejscem życiowych i egzystencjalnych dramatów bohaterów, a tytułowym kuglarzem jest sam reżyser. W historii kina możemy wyróżnić nawet cały nurt filmów cyrkowych – jednym z jego wczesnych reprezentantów jest „Ten, którego biją po twarzy” w reżyserii Victora Sjöströma – arcydzieło filmu niemego, które wprowadza do kina motyw „smutnego klauna”.
Cyrk jest także soczewką, w której skupiają się społeczne i polityczne problemy. Niekiedy są one zaprezentowane w lekkiej, komediowej formie, jak w czechosłowackim filmie „Gdy przychodzi kot” albo w postaci awangardowego formalnie i zaangażowanego politycznie obrazu, jak film Alexandra Klugego „Artyści pod kopułą cyrku: bezradni”, w którym reżyser analizuje wydarzenia 1968 roku, jak i historię kina niemieckiego.
23 lipca / godz. 21:30 / wstęp wolny
Gdy przychodzi kot [Až přijde kocour], reż. Vojtěch Jasný, Czechosłowacja 1963, 114'
Do małego miasteczka przyjeżdża cyrk. Diana, asystentka sztukmistrza, jest opiekunką Mourka, kota o czarodziejskich właściwościach, który w trakcie widowiska efektownie prezentuje się w ciemnych okularach. Po przedstawieniu dziewczyna zdejmuje swemu pupilowi okulary i wtedy zaczynają się dziać rzeczy nieprawdopodobne. Na widok zielonych oczu kota mieszkańcy miasteczka zaczynają postrzegać siebie w kolorach właściwych dla swojego charakteru: zakochani stają się czerwoni, niewierni – żółci, notoryczni kłamcy – fioletowi, a złodzieje i bandyci – szarzy. Ta nowa sytuacja, w której każdy o każdym wie niemal wszystko, jednoczy mieszkańców miasteczka, którzy jak najszybciej chcą się pozbyć ogromnie niewygodnego dla nich kota. Całkowicie inne zdanie na jego temat mają dzieci, dla których Mourek z miejsca stał się największym ulubieńcem. Gdy dyrektor miejscowej szkoły zaczyna więzić zwierzę, dzieci natychmiast podejmują akcję jego uwolnienia.
Przed projekcją prelekcja.