Kino letnie w Królikarni – Notatki z cyrku & Ten, którego biją po twarzy
Wieczory kuglarzy – kino letnie w Królikarni, towarzyszące wystawie „CYRK”
W lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 21.30 zapraszamy do Parku Rzeźby w Królikarni na bezpłatne pokazy filmowe w ramach wystawy CYRK.
Partnerzy cyklu: Goethe-Institut, Czeskie Centrum
Współpraca: Filmowa Stolica
Program filmowy towarzyszący wystawie „CYRK” to przede wszystkim doświadczenie „seansu pod chmurką”, w wyjątkowej przestrzeni parku wokół pałacu w Królikarni, a także okazja do poszerzania wątków i tematów poruszanych na wystawie.
Cyrk i kino mają ze sobą wiele wspólnego: łączy je kulturowa historia obwoźnych pokazów oraz oglądanie atrakcji – ludzi i zwierząt w sytuacjach, które nie są dla nich normalnymi. Nic dziwnego, że motyw cyrku bardzo często gościł w filmach, służąc ich twórcom jako metafora samego medium.
Tak jest w wypadku „Wieczoru kuglarzy” w reżyserii Ingmara Bergmana, w którym cyrk jest miejscem życiowych i egzystencjalnych dramatów bohaterów, a tytułowym kuglarzem jest sam reżyser. W historii kina możemy wyróżnić nawet cały nurt filmów cyrkowych – jednym z jego wczesnych reprezentantów jest „Ten, którego biją po twarzy” w reżyserii Victora Sjöströma – arcydzieło filmu niemego, które wprowadza do kina motyw „smutnego klauna”.
Cyrk jest także soczewką, w której skupiają się społeczne i polityczne problemy. Niekiedy są one zaprezentowane w lekkiej, komediowej formie, jak w czechosłowackim filmie „Gdy przychodzi kot” albo w postaci awangardowego formalnie i zaangażowanego politycznie obrazu, jak film Alexandra Klugego „Artyści pod kopułą cyrku: bezradni”, w którym reżyser analizuje wydarzenia 1968 roku, jak i historię kina niemieckiego.
30 lipca / godz. 21:30 / wstęp wolny
Notatki z cyrku [Notes on the Circus], reż. Jonas Mekas, kraj, 1966, 12'
Kolory, ruch i wspomnienia z cyrku. Nakręcony w 1966 roku wideo notatnik Jonasa Mekasa – legendy amerykańskiej awangardy filmowej.)
Ten, którego biją po twarzy [He Who Gets Slapped], reż. Victor Sjöström, USA 1924, 72'
Klasyka niemego kina, zarazem pierwszy cyrkowy dramat. W przeddzień wielkiego sukcesu naukowiec Paul Beaumont traci zarówno swój wynalazek, nad którym ciężko pracował przez wiele lat, jak i ukochaną żonę Marie. Bohater postanawia porzucić dotychczasowe życie i rozpoczyna karierę cyrkowego klowna o tajemniczym imieniu „Ten, którego biją po twarzy”. Jednak przeszłość nie pozwala Paulowi o sobie zapomnieć, a w jego życie ponownie wkraczają ludzie, którzy wcześniej go zdradzili.
Przed projekcją prelekcja filmoznawcy Kamila Kalbarczyka